På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Ny EU-dom om cabotage

EU-Domstolen frifandt Danmark i en sag om begrænsning på cabotagekørsel i Danmark.

EU-reglerne tillader at en udenlandsk lastbil må kører tre ture inden for syv dage efter at den har afleveret varerne i den internationale tur.  

 Danmark tolker i Trafikstyrelsens cabotagevejledning én tur som enten flere aflæsningssteder eller flere på læsningssteder. Den praksis er nu godkendt af EU-domstolen på grund af uklarhed i reglerne.  

DI Transport hilser dommen velkommen.  

”Vi hilser dommen velkommen. Det er fint at få afklaret, om den danske praksis har været lovlig eller ej. Men dommen understreger behovet for klare EU-regler, som dels er nemme for vognmænd og chauffører at forstå og dels nemme at kontrollere.” siger DI Transports branchedirektør Michael Svane.  

EU-Kommissionen har i deres vejpakken fremlagt forslag om at fjerne begrænsningen på antallet af ture, så man fremover kun sætter begrænsninger på, hvor mange dage en udenlandsk lastbil må køre, så den fremover må køre cabotage i 5 dage efter, at den har leveret varerne i den internationale tur. Den danske regering støtter den fremgangsmåde, og det får støtte af DI Transport, der lægger vægt på mere enkle regler.  

”Vi er meget tilfredse med, at den danske regering arbejder for at ændre reglerne, så man begrænser antallet af dage, man må køre cabotage i Danmark, og ikke antallet af ture.  Det vil lette de administrative byrder for transportvirksomhederne” siger Michael Svane.  

PUBLISHED: 12-04-2018 LAST MODIFIED: 12-04-2018