På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Debat om vejpakke i Bruxelles

Tirsdag deltog DI Transports branchedirektør Michael Svane på vegne af den europæiske industrisammenslutning BusinessEurope i et debatarrangement om EU's vejpakke i Bruxelles.

Arrangementet, der havde overskriften “Moving towards a fairer transport sector”, var arrangeret af to nederlandske medlemmer af Europa-Parlamentet Mark Demesmaeker og Helga Stevens.

Der var desuden deltagere fra Europa-Kommissionen, interesseorganisationer, forskningsverdenen og medlemsstater.

Hovedparten af ​​arrangementet forløb som en paneldiskussion mellem fem eksperter, og debatten var opdelt i tre temaer - cabotage- og postkasseselskaber, udstationering samt kørsel- og hviletid.

Michael Svane understregede i sit indlæg vigtigheden af et velfungerende indre marked og behovet for ordnede forhold i transportsektoren, herunder i forhold til de sociale elementer.

Michael Svane påpegede, at BusinessEurope kæmper imod en fragmentering af det indre marked, og at der er brug for lige og fair vilkår for chauffører, operatører såvel som virksomheder.

Endvidere understregede Michael Svane behovet for at skabe en solid og sund balance, der sikrer fri bevægelighed og rimelige vilkår for alle. Man skal undgå et tungt bureaukrati, og man bør ikke indføre nye bestemmelser, der vil øge logistikkens kompleksitet og hæmme mobiliteten i sektoren.

”Nøglen til et velfungerende marked er håndhævelse, og fokus skal derfor også være på håndhævelsesmulige regler. En forudsætning for en bedre håndhævelse er, at reglerne er ensartede, enkle og klare." sagde Michael Svane, og uddybede: 

"Ny lovgivning må ikke hæmme de europæiske virksomheders konkurrenceevne, og ny lovgivning skal matche den virkelighed virksomhederne eksisterer i. Det er derfor et must, at EU, der reelt kan fungere i praksis”.

PUBLICERET: 01-02-2018 OPDATERET: 01-02-2018