På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Danske transportvirksomheder får svensk ekstraregning

Den svenske regering har fremlagt forslag om at indføre vejafgifter for lastbiler, hvor der skal betales en afgift pr. kilometer for at køre i Sverige.  

DI Transport vurderer, at en kilometerafgift i Sverige primært vil ramme det svenske erhvervsliv. Men danske lastbiler vil tabe lidt konkurrencekraft i forhold til svenske lastbiler.

"Regningen ryger som udgangspunkt videre til transportvirksomhedernes kunder, men danske lastbiler kommer til at betale mere for at køre i Sverige end i dag” forklarer seniorchefkonsulent Rune Noack fra DI Transport.  

Når en dansk lastbil har betalt dansk vejbenyttelsesafgift, så giver det i dag også adgang til at køre i Sverige. Det skyldes, at Sverige og Danmark begge er medlemmer af det såkaldte Eurovignette-samarbejde, sammen med Nederlandene og Luxembourg.  

Det svenske forslag lægger op til, at Sverige udtræder af samarbejdet med Danmark og de andre lande. Dermed bortfalder den årlige vejbenyttelsesafgift for svenske lastbiler i Sverige på i gennemsnit 10.000 danske kroner.  

I stedet vil den svenske regering indføre en kilometerbaseret afgift, der minder om den tyske vejafgift. Afgiften vil gælde både svenske og udenlandske lastbiler.  

Når en dansk lastbil fremover skal køre i Sverige, skal den danske lastbil betale både dansk vejbenyttelsesafgift og den nye svenske kilometerafgift.  

”Vi har en del danske lastbiler, der kører i Sverige og de vil alt andet lige miste lidt konkurrencekraft i forhold til de svenske lastbiler, fordi de svenske lastbiler ikke længere skal betale vejbenyttelsesafgift.” siger Rune Noack.  

Svenske lastbiler vil dog fremover skulle betale dansk vejbenyttelsesafgift, hvis de kører ind i Danmark. Der er ikke fremlagt en tidsplan for de svenske afgifter, men DI Transport vil følge arbejdet tæt.  

PUBLICERET: 03-05-2018 OPDATERET: 03-05-2018