På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Advarer mod restriktioner på rastepladser

DI Transport advarer mod nye restriktioner på rastepladserne.

Onsdag mødes transportminister og trafikordfører fra regeringen og Dansk Folkeparti for at drøfte en kommende aftale om lastbilsparkering på rastepladser langs motorvejene. Der er tale om en opfølgning på finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti.  

Ifølge DI Transports oplysninger, så overvejer parterne tre modeller for tidsbegrænsning: 3 timer, 11 timer eller 24 timer.  

Lastbilchauffører skal i henhold til køre- og hviletidsreglerne afholde et dagligt hvil på mindst 11 timer og et ugentlig hvil på 45 timer.  

DI Transport har sammen med den øvrige transportbranche opfordret til en grænse for parkering på rastepladser på 45 timer, og er derfor dybt kritiske over for forslagene.  

Branchedirektør Michael Svane har følgende bemærkninger til udsigten til de korte parkeringsrestriktioner:  

  • Det bliver stort set umuligt for chaufføren at overholde reglerne om køre- og hviletid, hvis de daglige eller ugentlige hvil ikke længere kan afholdes på de danske rastepladser. Det vil gå ud over både danske og udenlandske chauffører og er trafiksikkerhedsmæssigt dybt betænkeligt.
     
  • Konsekvensen er, at flere lastbiler kommer væk fra motorvejsnettet og ud på de mindre lokale veje for at finde et sted at sove. Det havde været bedre for chaufførerne og for trafiksikkerheden, hvis lastbilerne blev på motorvejene.
     
  • Der er loft over hvor meget en chauffør må køre, og lastbilstransport bliver markant mindre effektiv og dermed væsentlig dyrere, når chaufføren skal bruge køretid på at finde en egnet parkeringsplads, i stedet for at køre varerne hen til kunderne.
     
  • Vores opfordring til politikerne er at få lavet en ordentlig konsekvensvurdering, som man kan drøfte med transportbranchen, inden man lægger sig fast på en eventuel tidsgrænse.  
PUBLICERET: 23-01-2018 OPDATERET: 23-01-2018