På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

11 kg

Ugens kommentar af Michael Svane om nyt lovforslag om godskørselstilladelser for varebiler.

Et flertal uden om regeringen har sat sig for, at der skal ske en regulering af varebilerne.

Det er et politisk valg, og da der er et flertal herfor i Folketinget, så får vi inden længe en lov herom. Sådan fungerer demokratiet, og det er fint nok.  

Forslaget lægger op til, at godskørsel for fremmed regning i danske varebiler over 2000 kg. skal omfattes. Dog skal der gælde en vægtgrænse på 11 kg. per stykgods. Det betyder, at pakker under 11 kg. ikke omfattes af reglerne.  

Det er her, der er grund til at løfte pegefingeren. Vi er nu på vej til at indføre regler, der står og falder med vægten på eksempelvis pakker.  

Jeg modtog 17 pakker i forbindelse med seneste jul. Og på intet tidspunkt har jeg skænket pakkens vægt en tanke. Og jeg er nok ikke den eneste.  

I varebilsudvalget var der enighed om, at det afgørende, at der blev indført regler, der kan kontrolleres.  

Jeg må tilstå, at jeg har mere end svært ved at se, hvordan man kan kontrollere overholdelsen af en vægtgrænse på 11 kg.  En pakke på 10 kg må alle køre med. Men hvis du kører med en pakke på 11 kg uden tilladelse, udfører du ulovlig godskørsel. Det koster 35.000 kr. i bøde.

Hvem kan forstå dette? Jeg kan ikke.

PUBLISHED: 26-02-2018 LAST MODIFIED: 26-02-2018